Op 20 november 2015 vindt voor de 26ste keer de internationale dag van de rechten van het kind plaats. Fotografe Mona van den Berg publiceert op deze dag een zelfstandige bijlage bij Trouw over Kinderrechten. Ik schreef hier ook twee artikelen voor.
KLEDING
Een tanktop uit Turkije, een skinny jeans uit Bangladesh en schoenen uit Italië. Nederlanders hebben gemiddeld tussen de zeventig en honderd kledingstukken in de kast hangen. Kennen we het geheim achter ons prinsen- en prinsessengedrag? Hoe weten we of onze kleding niet door kinderen geproduceerd is?
Geen enkel kledingstuk is al honderd procent schoon en gegarandeerd kinderarbeidvrij. In het goedkopere segment is ZARA meermalen in opspraak geraakt omdat minder- jarigen aan de kleding werkten. Maar ook een duur merk is geen garantie voor eerlijke kleding. Hugo Boss en Tommy Hilfiger bijvoorbeeld, blijven achter als het gaat om arbeidsomstandigheden bij productie in lagelonenlanden.
De Schone Kleren Campagne (SKC) brengt verschillende organisaties samen om de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie te verbeteren. Op de site van SKC staan tips voor een zo eerlijk mogelijke kledingkast: www.schonekleren.nl.
TELEFOON
Cijfers van het onafhankelijke telecompaper laten zien dat 81 procent van de Nederlanders van achttien tot tachtig jaar in het bezit is van een smartphone. Maar hoe wordt onze telefoon eigenlijk geproduceerd? In een mobiele telefoon zitten meer dan dertig verschillende grondstoffen die uit verschillende werelddelen komen. Deze worden vaak handmatig gewonnen, ook door kinderen. Jonge jongens in verschillende Afrikaanse landen duiken soms wel honderd meter diep de grond in om onder erbarmelijke omstandigheden goud te delven.
De grondstoffen coltan en tin komen veelal uit Oost-Congo. In Congo is echter al jarenlang een oorlog gaande. gewapende groepen bezetten de mijnen en gaan er met de buit vandoor om het conflict te financieren. En zo zijn de mobiele-telefoon- gebruikers overal ter wereld een onderdeel van het gewapende conflict geworden.
gayisi en Mulangali zijn op uitnodiging van de Nederlandse partnerorganisatie Simavi in Nederland. Voor de gelegen- heid hebben ze uit dezelfde groene stof
een traditionele jurk en een overhemd laten maken, met daarin hun boodschap verwerkt over mensenrechten. Het twintig minuten durende openlucht- toneelstuk van Yoneco is vooral bedoeld om Malawianen aan het denken en praten te krijgen over kindhuwelijken, vertelt oprichter Macbain Mkandawire, die ook te gast is in Nederland. ‘Verandering moet van onderaf komen en na het toneelstuk volgt een programma waarbij de mensen worden voorgelicht.’