Evelien Vehof

Evelien Vehofregisseur & programma-maker

Evelien tells journalistic stories in a visual way so that it touches and lingers. Stories with impact.

Evelien Vehof
  • Televisie
  • Krant en tijdschrift
  • Documentaire
  • Staatloos
  • Overig
  • Uncategorized
  • Over Evelien
  • Contact
Volgen @vehofev
zondag 3 maart 2019 / NPO21
Kassa

Straatwerving voor goede doelen is een dure aangelegenheid

Je herkent het waarschijnlijk wel: je bent aan het winkelen, op weg naar de trein of gewoon een rondje aan het lopen door de stad. En dan word je opeens enthousiast aangesproken door iemand die daar staat namens een goed doel. En voor je het weet vul je je (bank)gegevens in om maandelijks geld af te laten schrijven door de betreffende partij. Maar wil je dat eigenlijk wel?

Samen met redacteur Frank Thies ging ik op pad (met een verborgen camera) om te kijken of en hoe we worden aangesproken door het goede doel. En ja hoor, in één middag tijd worden we door vier verschillende doelen aangehouden op straat. Bij de een wordt onze aandacht getrokken door een quizvraag over de natuur, bij de ander mogen we in een kijkdoos kijken en krijgen we een knuffel aangeboden en weer een ander wil van ons weten wat dé ideale leeftijd is om te trouwen. Gemeenschappelijke deler is dat ze ons daarna allemaal proberen te overtuigen om maandelijks een bijdrage te leveren aan het goede doel.

 

De mensen die op straat staan te werven, zijn meestal geen vrijwilligers van het goede doel zelf. Goede doelen maken hiervoor gebruik van wervingsbureaus. Het werven op straat is dan ook een dure aangelegenheid, zo concludeerde René Bekkers hoogleraar Filantropie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, na onderzoek eind 2011. “Ik heb uitgerekend dat de grootste goede doelen ongeveer 80 euro per persoon besteden om structurele donateur te worden op straat.”

De wervers krijgen per uur betaald, maar er wordt ook gewerkt met targets. Er moet een x aantal nieuwe donateurs worden binnengehaald per dag. De hoeveelheid kan verschillen per dag of per goed doel. Als je boven de target komt, kunnen daar bonussen tegenover staan.

 

Maar waarom wordt er dan – ondanks dat men het geen prettige manier vindt én de kosten hoog zijn – toch door veel goede doelen ingezet op straatwerving? Hoogleraar Bekkers: “Als goed doel kijk je natuurlijk goed naar op welke manier je efficiënt wilt werven. Mensen blijven vaak meerdere jaren donateur. Op het moment dat die kosten eruit zijn, dan is dit kanaal dus heel erg efficiënt. Om mensen langjarig als donateur te werven.”

 

We vragen de goede doelen door wie we worden aangesproken op straat (Amnesty International, Natuurmonumenten, Oranjefonds en Wilde Ganzen), maar ook vijf andere grote goede doelen (Artsen Zonder Grenzen, Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, Rode Kruis en UNICEF) onder meer hoeveel nieuwe donateurs zij jaarlijks werven op straat en hoe lang het duurt voordat deze donateurs financieel rendabel worden.

 

Natuurmonumenten laat ons weten in 2018 via straatwerving 3655 nieuwe leden te hebben verworven, waarvan momenteel nog 75% lid is. De overige 25% is dus maar kort lid geweest. Daar moeten dan ook een hoop structurele donateurs tegenover staan, aangezien Natuurmonumenten een terugverdientijd van 20 maanden hanteert. Bij Artsen Zonder Grenzen sluiten jaarlijks zo’n 30.000 mensen aan door straatwerving en duurt het zo’n 13 maanden voor je bent terugverdiend. Ook KWF Kankerbestrijding is een grote speler, aangezien zij jaarlijks ongeveer 50.000 mensen binnenhalen via deze wervingsmethode. Meer cijfers en de volledige reacties van de goede doelen vind je hier.

Ondanks dat we het dus niet prettig vinden om op straat te worden overtuigd door een goed doel, lijken we er dus tóch voor open te staan. Ook op ons Instagram-kanaal laat 16% van de volgers weten weleens direct donateur te zijn geworden na op straat te zijn aangesproken.

 

 

In de studio reageert Jan van Berkel, voorzitter van de brancheorganisatie Goede Doelen Nederland op het feit dat consumenten het onprettig vinden om op straat te worden aangesproken en goede doelen hier tóch mee doorgaan. Hij geeft onder meer aan dat het belangrijk onderwerp van aandacht is, omdat ze willen voorkomen dat het irritatie oproept bij de mensen op straat. Ook vertelt hij dat donateurs die op straat worden geworven over het algemeen zich voor langere tijd verbinden aan een goed doel.

 

Lees ook

woensdag 4 januari 2017 / NPO1
Kassa

Je kind volgen met een GPS-tracker

Steeds meer ouders gebruiken een GPS-tracker om hun kind(eren) in de gaten te kunnen houden. Bijvoorbeeld als deze alleen naar school fietsen, op vakantie, of als zij buitenspelen. Kinderen krijgen een GPS-tracker mee, soms in de vorm van een horloge, en ouders kunnen dan via een app op hun telefoon exact zien waar hun kind op dat moment is. Voor veel mensen wellicht een handige uitkomst, maar deze trend is wel voer voor discussie…

dinsdag 15 mei 2018 / NPO1
Kassa

Zwanger ondanks gebruik anticonceptie-app Natural Cycles

Het klinkt als een goed alternatief voor vrouwen die op zoek zijn naar een anticonceptiemiddel zonder hormonen. De app zou doormiddel van een algoritme kunnen voorspellen wanneer je beschermd bent tegen zwangerschap. De Zweedse producent van de app Natural Cycles claimt dat het algoritme in de app net zo betrouwbaar is als traditionele anticonceptie zoals de pil. Deskundigen zetten echter grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid van deze zogeheten anticonceptie-app.

zaterdag 9 januari 2021 / NPO1 / Kassa
Hulp bij huiswerk

Thuisschoolbuddy

Terwijl ik veel zuchtende en steunende ouders om me heen hoor over thuisonderwijs (ikzelf inclusief) moet ik steeds aan kinderen denken met ouders die te druk zijn met hun eigen werk om te kunnen helpen, die de Nederlandse taal slecht spreken of het lastig vinden om in de wirwar van e-mails en teams-kanalen alle huiswerkopdrachten te destilleren.

donderdag 11 augustus 2016 / NPO1 VARA

Belastingtelefoon bellen drijft tot waanzin

We krijgen allemaal weleens te maken met de Belastingtelefoon. Voor vragen over jouw belastingzaken kun je eenvoudig terecht op het gratis telefoonnummer van de Belastingdienst. Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen krijgt echter veel klachten binnen van burgers die een probleem hebben met bijvoorbeeld een huur- of zorgtoeslag en bij de Belastingtelefoon van het kastje naar de muur worden gestuurd. Of ze worden helemaal niet geholpen, met alle gevolgen van dien.

Kritt voor journalisten