We krijgen allemaal weleens te maken met de Belastingtelefoon. Voor vragen over jouw belastingzaken kun je eenvoudig terecht op het gratis telefoonnummer van de Belastingdienst. Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen krijgt echter veel klachten binnen van burgers die een probleem hebben met bijvoorbeeld een huur- of zorgtoeslag en bij de Belastingtelefoon van het kastje naar de muur worden gestuurd. Of ze worden helemaal niet geholpen, met alle gevolgen van dien.
Reinier van Zutphen geeft in de uitzending aan dat dit probleem volgens hem te groot is. “Ik krijg veel te veel klachten dat de Belastingdienst mensen die vragen of problemen hebben niet goed helpt. Mensen worden niet terug gebeld en moeten soms maanden wachten op antwoord. Het aantal klachten daalt niet. Bovendien zijn toeslagen voor mensen die dat geld echt nodig hebben.”
Ik maakte voor deze uitzending een reportage over twee gedupeerden. Jessika uit Landgraaf woonde volgens de Belastingdienst samen met een voor haar onbekende man. Bij Kim uit Amsterdam ging de kinderopvangtoeslag wel goed, maar bleek ze bij de aanvraag van de huurtoeslag volgens de Belastingdienst op een heel ander adres te wonen. Ik liet me inspireren door de belastingtelefoon reclamespot uit 1984. Want het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar de belastingtelefoon kan mensen echt tot waanzin drijven.
Zie de uitzending van 29 mei 2016.